Mikronutrijenti: Šta je to i da li vam treba?

I pre nego što saznate šta su to tačno mikronutrijenti – odgovor je:

Čudesni događaj rođenja bebe je iskustvo koji će svaki roditelj doživeti na svoj način i prosto je nemoguće psihički se pripremiti na to. Ali ono što je važno jeste pripremiti svoj organizam pre velikog događaja, tako da svojoj bebi obezbedite najbolje jer vi i vaša beba to zaslužujete.

Za zdravu trudnoću je od posebnog značaja važna pravilna i izbalansirana ishrana, koja zadovoljava potrebe organizma za mineralima i vitaminima, pod zajedničkim nazivom ‘mikronutrijenti’. Vitamini su vrlo osetljivi i mogu biti uništeni ukoliko se hrana neadekvatno čuva ili tokom njenog kuvanja. Da bi se obezbedili svi neophodni nutrijenti, preporuke moderne medicine su da trudnice i žene koje planiraju trudnoću treba da uzimaju multivitaminske suplemente posebno prilagođene za ovo stanje, u onom obliku koji je najbolje biološki iskoristljiv i podnošljiv.

Istraživanja pokazujuMikronutrijenti: Šta je to i da li vam treba? da je 4-12 nedelja pre trudnoće važno početi sa povećanim unosom određenih nutrijenata kao što su folati (folna kiselina, Metafolin®) i jod. Folat spada u grupu B vitamina (B9) koji se nalazi u hrani (pileća džigerica, spanać, pirinač, citrusi, sočivo, pasulj, pšenične klice, kvasac) i spada u osetljive takozvane labilne vitamine.

Folna kiselina u vitaminskim preparatima zahteva transformaciju u organizmu do aktivnog oblika folata, dok je Metafolin®, biološki aktivan oblik folne kiseline koji organizam može odmah da koristi. Tokom trudnoće, kako beba raste, povećava se potreba organizma za folatima i od velikog je značaja i za majku i za plod. Folati su važni za rast materice, pripremu grudi i formiranje placente tokom trudnoće. Usled nedostatka folata tokom trudnoće mogu se javiti nepravilnosti u formiranju neuralne cevi (od koje se kasnije formira centralni i periferni nervni sistem), kao i srčane i urogenitalne mane.

Saznaj više:  Mali rečnik steriliteta

Svala druga žena ne može da metaboliše folnu kiselinu

Svaka druga žena nosi u sebi genetski varijabilne forme enzima pa nije u stanju da u potpunosti metaboliše folnu kiselinu i pretvori je u aktivni oblik. Ta varijabilnost gena se naziva polimorfizam, a to može biti uzrok da svaka druga žena ne postiže optimalan nivo neophodnog folata uprkos dovoljnom unosu folne kiseline.

Mnoge bitne nutrijente, vitamine i masne kiseline trudnice nemaju deponovane u organizmu niti ih mogu obezbediti čak ni optimalnom ishranom. DHA (omega-3 masna kiselina dugog lanca) je neophodna za pravilan razvoj mozga i vida deteta, kao i za razvoj njegovih intelektualnih i motoričkih sposobnosti. Masne morske ribe (haringa, losos, skuša, tuna) bogate su DHA, ali je njihov unos ograničen tokom trudnoće. Takođe, majčin organizam može da prevede samo male količine DHA iz biljnih ulja (ulje iz semena lana i ulje uljane repice). Fetus DHA dobija preko placente a beba preko majčinog mleka, te je potrebno da trudnice i dojilje obezbede neophodan dnevni unos DHA.

Napomena: Tekst nastao u saradnji sa kompanijom Merck

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *